8 клас українська література


Дистанційне навчання на період карантину
Домашнє завдання

2 тиждень карантину
8-Б українська література (Вієнко)
24.03.2020 - 8-Б    
Тема:  Ніна Бічуя «Шпага Славка Беркути». «Максимальне навантаження» як вияв моральності та відповідальності в житті. Проблема особистості в сучасному світі.  (записуємо у зошит)
С. 231-241 дочитати твір
   «Максимальне навантаження» як вияв моральності та відповідальності в житті (за повістю Н. Бічуї «Шпага Славка Беркути»).
Наталя  Марченко  про повість «Шпага Славка  Беркути»  писала так:  «Ніна Бічуя – великий майстер деталі. Навіть один цей абзац, попри вже сказане, зв’язує воєдино низку образів і тем. Так, Стефко свідомо не розпалює печі у холодній батьковій квартирі, а Юлько любить спостерігати, як згорають за візерунчастою заслінкою печі новорічні ялинки. То, що бачиться хлопцям за вікнами чужих осель – щовечірнє згорання надуманих свят і неможливість людського тепла?! А жовтогаряче світло львівських ліхтарів? То ж вони гойдали тіні на землі в першому абзаці роману, наче виписуючи чорним по білому перші слова вже завершеної, але ще не осмисленої історії. А ще картинка з самотнім ліхтарем – єдине, що залишилося від Юлькового малювання, його істинного обдарування…».
- А які  думки і почуття викликав  у  вас  цей твір?
Поміркуйте!
Обговоріть список моральних якостей і визначте, які з них ви схвалюєте, а які − засуджуєте. Проаналізуйте їх стосовно себе.
Активність, життєва позиція, кар’єризм, свідомість, упевненість, честолюбство, правдивість, фарисейство, чесність, взаємодопомога, зарозумілість, гордовитість, заздрісність, самолюбство, терплячість, вимогливість, повага, цинізм, егоїзм, користолюбство, працелюбство, лінощі, вірність, відвертість, лицемірство, благородство, увічливість, злісність, скромність, боягузтво, зрадливість, скупість, марнославство, бережливість, сміливість, малодушність, щиросердність, відповідальність, ідейність, принциповість, грубість.
- Як ви розумієте вислів: «Як можна пізнати себе? Не шляхом споглядання, а лише шляхом діяльності. Спробуй виконати свій обов’язок − і ти пізнаєш, що в тобі є»? (Й. В. Ґете). У чому простежується взаємозв’язок слів поета з темою нашого уроку?
Коментар учителя
Самовиховання – це свідома діяльність людини, спрямована на вироблення позитивних рис і подолання негативних. Це процес, у якому взаємопов’язано проявляється весь духовний світ людини. Це вольове зусилля, яке регулює весь спосіб життя. Самовиховання містить декілька складових.
Самопізнання − процес відкриття себе, пізнання свого внутрішнього світу, сильних і слабких проявів своєї особистості.
Самоставлення − ставлення людини до себе, яке виражається в самоповазі.
Самоповага − це особисте оцінне судження, виражене в позитивному ставленні до себе. Самоповага формується на основі усвідомлення особистістю своїх чеснот, результатів діяльності, ставлення оточення та виявляється в самооцінці. Від самооцінки залежать взаємини людини з оточенням, її самокритичність, самовимогливість, ставлення до своїх успіхів і невдач. Вона впливає на ефективність діяльності людини й подальший розвиток її особистості.
Саморегуляція − здатність людини керувати собою на основі сприймання й усвідомлення своєї поведінки та психічних процесів.
Підсумкова частина.
Узагальнення вивченого
«І Славко малював на уроці ніким не відкриті материки, обмірковуючи, як збільшити навантаження. Однак способи на це самі собою не вигадувалися, їх, мабуть, треба відкривати, як материки. Як Північний полюс. Як істину про те, що Земля обертається довкола Сонця. Колись за це відкриття заплатили життям. А чим треба заплатити, щоб пізнати розмір власних сил і можливостей? Адже від цього залежать і відкриття». «Може, розібратися в симпатіях і антипатіях − це також визначити міру максимального навантаження?
Цікаво, а яке максимальне навантаження може витримати Юлько Ващук?
- Слухай, Юльку, яке максимальне навантаження ти можеш витримати?
- Що?
- Я питаю, яке максимальне навантаження ти можеш витримати?
- Я не машина. І взагалі, не маю наміру вступати з тобою в дискусії на уроці». («Дискусія за партою»).
- То яке ж, на вашу думку, «максимальне навантаження» міг витримати кожен із героїв? Аргументуйте свою відповідь.
Робота з таблицею
«Позитивне і негативне в образах головних героїв»
Юлько Ващук
Позитивне
Негативне
• Романтичний
• Розумний
• Відмінник
• Любить батька й маму
• Має багату уяву
• Гарно малює, особливо коней
• Пишається батьком, але і розчаровується в ньому
• Гоноровий
• Ображає поранену сороку
• Самотній
• Гордий
• Зарозумілий
• Підступний
• Не дотримує слова
 Славко Беркута
Позитивне
Негативне
• Гарно навчається
• Любить читати
• Захоплюється спелеологією і фехтуванням
• Любить батька й маму, має
 добрі, довірливі, співчутливі стосунки з ними
• Товариський
• Захоплюється красою природи, любить її
• Бачить в усьому таємниці, любить їх відкривати, цікавиться печерами
• Знаходить собі заняття, багато займається самореалізацією, страждає через «недовіру» однокласників
• Борець за правду
• Готовий долати труднощі
Інколи не впевнений у собі, боязливий слабкодухий
Мабуть, не варто запитувати вас про те, хто з героїв позитивний, а хто негативний. Пропоную вам висловити своє ставлення до хлопців у сенкані.
Сенкан        
Юлько  Ващук
Самовпевнений, егоїстичний
Висміює, дорослішає, заздрить
Йому бракує  чесності, благородства духу.
Пустота
Славко Беркута
Витривалий, дружелюбний
Товаришує, пізнає, переживає
Хлопець вартий наслідування
Друг (або Герой)
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
- Твір Н. Бічуї примусив мене замислитися над тим, що...
Підсумок уроку
Повість починається і закінчується снігопадом – символічною сторінкою, де кожен із нас пише своє непросте життя. І яким воно буде, чи не найбільше залежить від нас самих…
Опрацювання навчального матеріалу
Художній світ Ніни Бічуї особливий, бо це духовний світ людини, де постійно ведеться боротьба між добром і злом, де творяться дива, які ніхто не помічає. Це світ дитинства.
Відома літературознавець Тетяна Качак писала: «Шпага Славка Беркути» – зразковий приклад актуальності майстерно написаного художнього тексту. Що робить створений майже півстоліття тому текст цікавим сучасним підліткам? Думаю, актуальність роману зумовлюють три основні фактори: герої, проблематика і авторський стиль».
 - А ви як гадаєте, чому твір цікавий і сьогодні?
Давайте більш детально розберемо текст повісті.
Робота з таблицею
Згадайте проблеми, які порушила письменниця у творі. Давайте разом заповнимо  таблицю.
№ за/п
      Проблеми твору
1         1.
    Дорослішання дітей.
2

Проблеми  твору:
- батьки і діти, дорослішання  дітей;
- самотність  людини;
- відсутність  повноцінного спілкування  з  дорослими;
 - підлість  і  відкритість;
- добро і зло, жорстокість молоді, ставлення  до братів  менших – тварин;
- віра  у  свій талант;
- особистість і колектив, стосунки в  середовищі  дітей;
- самовдосконалення;
- відповідальність людини  за  свої вчинки;
- дружба в  житті  людини;
- призначення  людини  на  землі.
Як бачимо, Ніна Бічуя порушує багато проблем. 


Тема: Образи Славка Беркути, Юлька Ващука, Стефка Вуса та Лілі Теслюк.

(записуємо у зошит)
Виписати цитатну характеристику головних образів твору. (Славка Беркути, Юлька Ващука, Стефка Вуса та Лілі Теслюк.)
Робота  з  літературознавчим  словником
Тепер давайте звернемось  до    словника літературознавчих термінів і  відшукаємо  значення  поняття  «літературний  образ»  та  запишемо його   в зошити.
Літературний образ – це будь-яке явище уявного світу, котре завдяки творчій художній діяльності письменника сприймається читачем як щось цілісне, завершене, зриме.
Літературний герой, або персонаж, − дійова особа, образ в літературному творі, є носієм точки зору письменника на дійсність, на самого себе і на інших персонажів, засобом вираження ставлення письменника на зображений ним художній світ.
За ступінню участі в подіях і близькістю до авторської позиції літературні герої поділяються на головних та другорядних. У ліриці літературний герой називається ліричним героєм, або ліричним персонажем.
Сьогодні  ми  будемо  говорити  про літературні  образи , які  створила  Ніна  Бічуя.
Мотивація навчальної діяльності
Проблемне запитання
«Дитинство – це земля, з якої виростають дерева людських талантів і характерів», − вважає Дмитро  Павличко, сучасний український поет.
- Як ви розумієте зміст цих слів?
Робота з таблицею (колективна)
Таблиця «Засіб створення образу, його реалізація»
Засіб створення образу
Реалізація образу
1. Місце героя в системі образів твору.
Славко Беркута – головний  персонаж твору.
2. Ставлення автора до героя.
Образ-персонаж розкривається упродовж твору, автор схвалює наполегливість Славка, його волю до життя, вміння кидати виклик хворобі і перемагати її.
3. Зовнішній вигляд.
Звичайний, пересічний семикласник, худорлявий, підтягнутий, середнього зросту із спостережливим поглядом. «Шпага. Книжка. Старі спортивні кеди на підлозі. Блакитні печери. Кільце русявого волосся на пальці. Висловлені й невисловлені сумніви. Думки невловимі й легкі або ж важкі не по-дитячому».
4. Становище в соціумі.
Добросовісно навчається в школі, щирий товариш, відвертий і вірний у дружбі, поважає вчителів, вдячний син, батьки приділяють належну увагу його вихованню. Оточення впливає на героя позитивно.
5. Внутрішній світ, коло інтересів героя.
Цікавиться спелеологією, науковими відкриттями, любить читати, досліджувати; найкращий у львівській команді фехтувальник.
6. Ставлення до інших героїв.
Любить і поважає батьків, авторитетами для нього є вчитель географії та тренер; Славко симпатизує Лілі, знаходить спільну мову зі Стефком; стосунки з однокласниками будує на принципах взаєморозуміння і взаємоповаги. «Колись готовий був за Юлька у вогонь і в воду скочити», а зараз конфліктує з Юльком, бо той дуже зверхній, самовпевнений, заздрісний.
7. Вчинки.
Дії і вчинки заслуговують на повагу: у 8-річному віці переміг хворобу ніг, згодом став фехтувальником; допомагає батькам, співчуває мамі, виховує в собі почуття відповідальності, як у батька; дружить з Лілі; здатний на самопожертву (у 5 класі піддався на змаганнях Юлькові, щоб той став чемпіоном із шахів), любить природу.
8. Мова.
Відображає внутрішній світ, хлопець уміє послідовно викладати думки, має великий словниковий запас; проте ніколи не виправдовується, коли його звинувачують у тому, чого він не робив. Замовчує власну правду.
9. Провідна ідея, яку втілює образ.
Осмислення важливості моральних чеснот у житті людини, дружби та підтримки батьків. Чесність, лицарство, відвага, наполегливість, гідність, вірність, самоствердження, самореалізація – це ті риси, які слід мати кожному, щоб з честю носити звання Людина.

Додаток до уроку
Таблиця «Засіб створення образу, його реалізація»
Засіб створення образу
Реалізація образу
1. Місце героя в системі образів твору.
Юлько Ващук – головний  персонаж твору.
2. Ставлення автора до героя.
Образ-персонаж розкривається упродовж твору, автор несхвалює поведінки хлопця. Пишучи про нього, письменниця запитує: як же встановити різницю між добрим вихованням і лицемірством?
3. Зовнішній вигляд.
На перший погляд, «звичайний хлопчина», «модна куртка й начищені до блиску черевики», «виглядав пещеним мамієм».
4. Становище в соціумі.
Інтелектуал, відмінник, але з «темною» душею: робив одне, а думав зовсім інакше, мав «вибагливість у виборі знайомих», «добре вихований», але самотній, відмежований від інших, з однокласниками він говорить лише тому, що потрібно ж із кимось спілкуватися.
5. Внутрішній світ, коло інтересів героя.
Захоплюється малюванням коней, не любить музику, бо нею змушують займатися батьки, не любить і не береже природу. «І любить Юлько  сидіти й дивитись, як дерево горить, як потім лежить обвуглене, як поступово холоне й гасне…», зображує «своє місто на своїх малюнках».
6. Ставлення до інших героїв.
Проявляє неповагу до батьків, не вміє знаходити спільну мову з татом і мамою; дуже зверхній, самовпевнений, заздрісний. Вважає, що всі хлопці у класі не варті бути його друзями. «…трохи поблажлива, трохи зневажлива. З такою гримасою дивився Юлько на білий світ».
7. Вчинки.
Дії і вчинки не заслуговують на повагу: брехливий, підлий; здатний на кримінальний вчинок; на непублічне визнання своєї провини.
8. Мова.
Багато читає різних книжок: шкільну читанку, твори Шекспіра і Діккенса. «Не завжди зрозумілі слова, і думки заплутуються в пам’яті і часом залишаються без найменшого зв’язку зі змістом». «Говорити він уміє гарно».
9. Провідна ідея, яку втілює образ.
Спонукає замислитися над власними діями і вчинками. Автор наголошує на тому, що бути відмінником у навчанні, це ще не означає «бути Людиною».


Засіб створення образу
Реалізація образу
1. Місце героя в системі образів твору.
Лілі Теслюк –   персонаж твору, що допомагає краще зрозуміти дії і вчинки головних героїв.
2. Ставлення автора до героя.
Образ-персонаж розкривається упродовж твору, автор схвалює поведінку дівчинки.
3. Зовнішній вигляд.
У Лілі була «світло-руса пелехата голова, і тоненький голос». Коли подорослішала,  мала «біле пасмо волосся над чорною бровою, зав’язану довкола шиї зелену хустину».
4. Становище в соціумі.
Лідер класу,  «веселу, пустотливу й непосидющу» вдачу мала дівчина.
5. Внутрішній світ, коло інтересів героя.
Була «незвичайною дівчинкою. По-перше, знала англійську мову так само добре, як українську... По-друге, безліч разів виступала по телевізору в дитячих передачах, по-третє, знімалася в кіно. По-четверте, вчиться у балетній студії театру». Творча людина, захоплюється мистецтвом.
6. Ставлення до інших героїв.
Любить інколи похизуватися перед товаришами, але добра і щира, гарний товариш, має критичне мислення, допитлива. Правильне виховання у сім’ї.
7. Вчинки.
Дії і вчинки  заслуговують на повагу: вірна у дружбі, доброзичлива, намагається віднайти правду.
8. Мова.
Знає англійську мову дуже добре, хоче навчити і своїх однокласників, цікавий співрозмовник.
9. Провідна ідея, яку втілює образ.
Товариськість, справедливість, чесність – риси, які потрібно мати кожному.

Засіб створення образу
Реалізація образу
1. Місце героя в системі образів твору.
Стефко Вус  –  персонаж твору, що допомагає краще зрозуміти дії і вчинки головних героїв.
2. Ставлення автора до героя.
Образ-персонаж розкривається упродовж твору, автор співчуває хлопцеві, адже він – напівсирота, якого виховувала бабуся, а потім вона померла, а батько-пияк, забравши до себе в місто,   не займався його вихованням.
3. Зовнішній вигляд.
Хлопець мав «кучеряву густу чуприну», «нечупара»,  з «широким ротом», «в погляді синіх очей мовби аж колючки ховалися», «заболочений, у семилатному своєму пальтечку та з колючим поглядом спідлоба».
4. Становище в соціумі.
Має як позитивні, так і негативні риси вдачі. Сусід Юлька, живе з ним у одному будинку. Напівсирота, погано навчався, пропускав заняття. Кілька років «сидів» у одному класі. Негативний вплив батька. Скрутне матеріальне становище. Він має самотнє, але добре серце.
5. Внутрішній світ, коло інтересів героя.
Через пиятику батька «…затискала його нехіть до власної домівки, книжок, повчань і настанов, кілька днів не з’являвся до школи». «У п’ятому класі залишився на другий рік». Курив цигарки, які лишав на столі батько.
6. Ставлення до інших героїв.
Теплі почуття до бабусі й сестри. Байдужість до оточуючих. Повага до вчительки, яка вилікувала сороку.
7. Вчинки.
Його виховує вулиця. Потрапляє під негативний вплив. Стефко пробує зупинити Юлька, хоча й невдало, і це вказує, що вогник людяності ще жевріє у його серці. Любов до природи.
8. Мова.
Має малий лексичний запас, бо не читає книжок, вживає грубі, інколи лайливі вислови, хоча свою сестру дуже любить, тому й з’являються пестливі слова у його мовленні.
9. Провідна ідея, яку втілює образ.
Віра в те, що старенька вчителька зуміє «вилікувати» його душу.


Підсумкова частина.
Узагальнення вивченого
Хвилинка рефлексії
- Хто з героїв викликав у вас найбільшу повагу, співчуття, здивування, інші емоції?
- Хто з героїв найближчий вам по духу? З ким ви не проти б подружитися, якби такі діти існували реально?
- Які власні риси ви впізнали у хлопцях та Лілі?
-   Які ситуації, на вашу думку, сприяли моральному вдосконаленню героїв, а якими моральними виборами персонажів ви були не задоволені? Визначне риси характеру, які допомогли Славкові і Лілі зробити гідний моральний вибір.
- Чи доводилось вам  робити моральний вибір? Які риси характеру скеровували ваш вибір? Чи завжди ви чинили по совісті?
Проблемне запитання
-   У фіналі повісті Юлько зізнається Лілі у скоєному. Якою була причина цього зізнання? Чи має Юлько шанс стати гідним товаришем, людиною?
Дійсно, дружба – це безцінний скарб, який не кожному дано відшукати. Тому бажаю вам усім знайти справжнього друга.



8-А - 19.03.20, 8-Б - 17.03.20,
Олександр Довженко с. 210- 218 повт.,  https://www.youtube.com/watch?v=Z4K-YcM5IQk
Ніна Бічуя (виписати 5 цікавих фактів з життя)
 с.  220-225 читати
Переглянути відео: https://www.youtube.com/watch?v=elhq-peATDs

8-А - 20.03.20, 8-Б - 19.03.20.
с. 225- 231 читати, с. 231 д.з 2 (з будиночком) - письмово.
 Ознайомлення з твором :https://www.youtube.com/watch?v=in93CD6M3K4


Немає коментарів:

Дописати коментар

ПРОФІЛАКТИЧНІ ЗАХОДИ ПІД ЧАС КАРАНТИНУ У ЗВ’ЯЗКУ З ПОШИРЕННЯМ КОРОНАВІРУСУ Заходи профілактики під час карантину, пов’язаного із...