матеріали до уроку з української мови 5 клас










  Конспекти уроків з розділу "Будова слова " 5 клас

Тема: Спільнокореневі слова і форми слова. Основа слова і закінчення змінних слів. Корінь – головна значуща частина слова.

Мета: повторити, систематизувати вивчене про основу , закінчення і корінь слова, удосконалити навички визначати їх у словах, виробляти вміння розрізняти форми слова і спільнокореневі слова, розвивати зв’язне мовлення, виховувати любов до книги, школи і навчання.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу, тематичний урок «Шкільний світ »
Хід уроку:
І Актуалізація опорних знань учнів
 Читання лінгвістичної казки:
Незвичайна домівка
У прекрасному великому приміщенні жили-були слова. Кожне з них –перлина. Звучали вони гордо, чарівно, нагадуючи спів солов’я. Усе більше й більше  ставало слів у цій країні. Ніколи вони не сварилися, жили дружно, допомагали однин одному.
Та ось трапилося лихо. Засперечалися слова між собою. Шкільний став доводити, що він головніший, бо в ньому більше літер, Школяр задер носа, адже вся увага наставників  була спрямована на нього. Мабуть, і до бійки дійшло б, якби не допомогла розумна і стара жінка Школа. Порадила вона частинкам школ і шкіл вийти з будови  їхніх бешкетних власників. В ту ж мить відчули ті слова, що їм якось незатишно стало, і запропонували помиритися та знайти спільну назву для себе. І стали вони називатися спільнокореневими.
-         Записати  виділені слова на дошці і в зошитах. Як називаються такі слова ?
ІІ. Повідомлення теми і мети  уроку. Мотивація.
ІІІ Вивчення нового матеріалу
-         Сформулювати правило спільнокореневих слів.
-         Робота з підручником (О.В.Зболотний ) ст..176
-         Пояснити різницю між спільнокореневими словами і формами слова

Дібрати форми до слова «школа»

Дібрати  і записати у дві колонки спільнокореневі слова і форми до слова «учень»

“Мозкова атака”.
—     З чого складається наше мовлення? (З речень).
—     З чого складаються речення? (Зі слів).
—     З чого складається слово? (З основи і закінчення).
—     Як виділити закінчення в слові? (Змінити його запитаннями).
—     Якщо змінюєш ти слово, то незмінна там... (Основа
)

Робота з підручником ст.. 177 (основа слова і закінчення )

Записати прислів’я про книгу, у виділених словах  визначити основу слова і закінчення, відмінок, у якому вони  вжиті
Книги – ключ до знань.
Книгу прочитав – на крилах політав
- Золото добувають із землі, а знання – з книжок. - Хліб наснажує тіло, книга – розум.
- Розум без книги, що птах без крил.
- З книгою подружишся, розуму наберешся.
Книги читати – усе знати.
- День без книги – що обід без хліба.
Книгу читають не очима, а
 розумом.
У дерева могутнього,
У лагідної квітки
Обов’язково корінь є,
Це ми вже знаємо, дітки.
Та якщо корінь відірвати,
Чи шкоду з ним зробити,
Не буде дерево стояти,
Не зможе квітка жити.
Не тільки корінь у рослин —
У слові теж він є...
Через слова, через віки
Несе він значення своє.(Д. Білоус)
—     Що ж таке корінь?
—     Як визначити корінь в слові?

Робота з підручником ст. 178 (корінь)

ІУ Формування умінь і навичок
1. Виконання вправ 395, 396

2. Скласти сенкан зі словом вчитель, у спільнокореневих словах визначити основу слова, закінчення, корінь 
 Сенкан — це вірш, що складається з п’яти рядків.
1. перший рядок має містити слово, яке позначає тему (звичайно, це іменник)
2. Другий рядок – це опис теми, який складається з двох слів (два прикметника)
3. Третій рядок називає дію, пов’язану з темою, і складається з трьох слів (звичайно це дієслова).
4. Четвертий рядок є фразою, яка складається з чотирьох слів і висловлює ставлення до теми, почуття з приводу обговорюваного.
5. Останній рядок складається з одного слова — синоніма до першого слова, в ньому висловлюється сутність теми, ніби робиться підсумок.

3.  Робота в парах .Скласти діалог «У шкільній бібліотеці», використовуючи спільнокореневі слова.

У Підсумок уроку

 УІ Домашнє завдання. Вправа 400

Тема: Суфікс, префікс і закінчення – значущі частини слова. Морфемний розбір слова.
Мета: повторити і поглибити вивчене про суфікс, префікс і закінчення, домогтися засвоєння учнями правильного визначення значущих частин слова, виробляти вміння утворювати нові слова за допомогою префіксів і суфіксів, розвивати усне й писемне мовлення школярів, виховувати любов до природи рідного краю.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу, тематичний урок «Зима »
                                                                                              
Хід уроку:
І Актуалізація опорних знань учнів
Бліц- опитування теоретичних відомостей про значущі частини слова, спільнокореневі слова(змагання за рядами)
1.     Назвати всі відомі вам значущі частини слова
2.     Яку роль виконують морфеми?
3.     Яка частина слова називається основою?
4.     Що виражає основа?
5.     За допомогою якої морфеми змінюються форми слова?
6.     За допомогою яких морфем утворюються спільнокореневі слова?
7.     Які слова називаються спільнокореневими?
Прочитати виразно поезію, виписати з неї спільнокореневі слова до слова «сніг», визначити в них основу слова і закінчення
Гостює в нас зима
Летять, летять сніжинки
На поле, ліс і сад,
Веселий свій таночок
Танцює снігопад.
Надворі – лютий холод,
Тепла давно нема.
Заліз в копичку зайчик
І солодко дріма.
Мете хвостом лисичка
Сніжок біля сосни.
В барлозі спить ведмедик,
Солодкі бачить сни.
( В.Кленц)
ІІ. Повідомлення теми і мети  уроку. Мотивація
ІІІ Вивчення нового матеріалу
Ми віддавна і віками
Чесно дружимо з майстрами,
Які вміють так нас вжити,
Щоб нові слова творити.(Д. Білоус)
—    Про що йде мова у вірші? (Про префікси і суфікси).
—     Що таке суфікс?—     Що таке 
префікс?
В народі існує приказка :”Зійшов сніжок — берись за плужок”.
Що мається на увазі?
—     
Відшукаймо у цій приказці два слова з однаковими суфіксами. (Сніжок, плужок).
—    З чого потрібно почати роботу для визначення суфікса? (Виділити закінчення і основу).
—    Чи є закінчення в наших словах? (Немає).
—    А основу можна виділити? (Сніжок, плужок).
—    Який наступний етап роботи? (Добираємо споріднені слова і визначаємо корені). Фіксуємо.
Сніжок — сніг, засніжений.
Плужок — плуг, плугатор (тлумачиво за словником, лексичне значення цього слова — людина, що йде за плугом).
—    Що цікавого в цих словах? (Чергування приголосних).
—    Як визначається суфікс? (Він стоїть між коренем і закінченням).
—    Отже
, ми з вами вивели алгоротм знаходження суфікса. Згадайте, що означає слово алгоритм? (Схема, пам’ятка, план).
Алгоритм визначення суфікса1.    Прочитай слово.
2.    Зміни його, щоб визначити його основу.
3.    Добери кілька споріднених слів і визнач корінь. Виділи його.
4.    Виділи частину слова між коренем і закінченням.
5.    Це буде суфікс.
6.    Познач суфікс у слові.
Робота з підручником ст.182

В народі існує приказка: «Підсніжник зиму закриває, душу звеселяє.»
—     Відшукаймо у цій приказці слово з префіксом (підсніжник)
—    З чого потрібно почати роботу для визначення  префікса? (Виділити закінчення і основу).
—    Чи є закінчення в наш
ому слові? (Немає).
—    А основу можна виділити? 
(підсніжник).
—    Який наступний етап роботи? (Добираємо споріднені слова і визначаємо корені). Фіксуємо.
Підсніжник — сніг, засніжений.
    Як визначається префікс? (Він стоїть перед коренем ).
    Отже, ми з вами вивели алгоротм знаходження префікса.
Алгоритм визначення префікса1.    Прочитай слово.
2.    Зміни його, щоб визначити його основу.
3.    Добери кілька споріднених слів і визнач корінь. Виділи його.
4.    Виділи частину слова 
перед коренем .
5.    Це буде 
префікс.
6.    Познач 
префікс у слові
Робота з підручником (О.Глазова) ст..183

Послідовність розбору слова за будовою
1. Назвати аналізоване слово.
2. Змінюючи форму слова, знайти основу та закінчення,
3. Добираючи спільнокореневі слова, вичленувати корінь
4. Визначити префікс, суфікс.
ІУ Формування умінь і навичок
1. Прочитай. Випиши слова із суфіксами -к-, -ок-, -енк-, -оньк-. Познач суфікси. Підкресли головні і другорядні члени в другому реченні.
 Сніг-сніжок побілив поле й лісок.  В полі Морозенко виморозив зілля.  Ой зимонько-зимко, вкрий нашу озимку, щоб мороз не дошкуляв, ніжок їй не закував.
2. Прочитай текст. Недоречно вжиті в ньому слова заміни такими, що більше відповідають змісту.
Був легенький морозище. Світило сонце. Раптом насунула величезна хмарка і закрила півнеба. Подув сильний вітерець. Посипав густий лапатий сніжок.
 
3. Прочитайте і перепишіть текст. Визначте, чим автор досягає образної виразності тексту; у віділених словах визничити  префікси.
Люблю я сади. В усі пори року. І тоді, коли стоять вони сумовито, розбазаривши свою літню красу, розтринькавши осінню позолоту, коли на гілках не зостається жодного, листочка, хіба що подекуди яке яблучко приліпилося сумовито; в зимову пору вони прекрасні на фоні сніговому — мов викуті з чистої бронзи мідяво-шерхлі стовбури; весною сади неповторні у своєму пишному цвітінні, в нерукотворному весільному уборі.
4. Прочитайте поезію, випиши виділені слова, познач суфікси.


Зимонько-снігуронько, Наша білогрудонько,
Не верти хвостом,
А труси тихесенько,
Рівненько, гладесенько
Срібненьким сніжком.

Ми повибігаємо,
Снігу накачаємо
Купу за садком.Бабу здоровенную,
Уночі страшенную,
Зліпимо гуртом.

Зробим очі чорнії,
Рот і ніс червонії -
Буде, як мара.
День і ніч стоятиме,
Вовка проганятиме
Від свого двора.

5. Заміни словосполучення іншими із зменшувально-пестливим значенням, використовуючи суфікси: -еньк-, -к-, -ик-,-очк-, -ок-, -оньк-. З двома словосполученнями (на вибір) склади і запиши речення.
сірий заєць     — сіренький зайчик

руда білка       — ...
зелена ялина   — ...
білий сніг        — ...
6. Прочитай текст-опис. Добери до нього заголовок. Випиши виділені слова. Добери до них спільнокореневі з різними суфіксами. Проаналізуй будову цих слів.
Вранці випливло ясне сон
це на погідне небо поглянути, що зробила ніч із землею. Вітер стих,чистий, свіжий сніг сріблом сяяв під блакитним наметом неба. Земля наче вбралась у білу сорочку.
7. Розібрати слова за будовою, вправа 417,419

У Підсумок уроку

УІ Домашнє завдання. Вправа 416 

1 коментар:

  1. Змістовний, навчальний і цікавий урок.Вдало підібраний доступний і різноманітний роздатковий матеріал.

    ВідповістиВидалити

ПРОФІЛАКТИЧНІ ЗАХОДИ ПІД ЧАС КАРАНТИНУ У ЗВ’ЯЗКУ З ПОШИРЕННЯМ КОРОНАВІРУСУ Заходи профілактики під час карантину, пов’язаного із...