Виховні заходи


ВИХОВНИЙ ЗАХІД НА ТЕМУ:
 «НЕ БУДЬ СОБІ ВОРОГОМ!!!»

МЕТА: надати  учням  достовірну  інформацію  про  тютюн  і  тютюнопаління,  розвінчати  поширені  міфи  про  популярність  і  магічність  властивост тютюну; виховувати прагнення учнів до здорового способу життя.
ОБЛАДНАННЯ:  Плакати  за темою, аркуші паперу А-3, А -4, фломастери, олівці, презентація, відео.
Тип проведення: урок-тренінг
Час проведення: 40хв
Клас: 11-В
Хід заняття
ЩО ПІДГОТУВАТИ ЗАЗДАЛЕГІДЬ
1.       Підібрати прислів’я: «За здоровий спосіб життя» (розвішені по всьому класу)
ПРИСЛІВ'Я, ПРИКАЗКИ

Здоров’я дорожче від золота.
Здоров’я не купиш за гроші.
Здоров’я не купиш, хвороби не продаси.
Турбота про здоров’я – кращі ліки.
Здоров’я не вродить – ніхто не нагородить.
Здоров’я живе обережністю.
Бережи одежу знову, а здоров’я змолоду.
Поки людина здорова, то здоров’я не шанує.
Здоров’я маємо – не дбаємо, а втративши – плачемо.
Гроші загубив – небагато загубив, час загубив – багато загубив, а здоров’я загубив – усе загубив.
Вартість здоров’я знає лише той, хто його втратив.
Чистота – дві третини здоров’я.
Здоров’я в чистоті міцніє.
Праця – здоров’я, лінь – хвороба.
Веселий сміх – здоров’я.
Світ великий, було б здоров’я.
У здоровому тілі здоровий дух.
Не просимо хліба у Бога, а просимо здоров’я.
Було б здоров’я, а все інше наживемо.
Держи голову в холоді, а ноги в теплі, проживеш довгий вік на землі.
Здоров’я маємо – не дбаємо, а втративши – плачемо.
Усе можна купити, крім здоров’я.
2.       Плакати за темою (ілюстрації)
  СТАРТОВІ ЗАВДАННЯ
      Привітання учнів,  тема уроку.
Добрий день. Тема сьогоднішнього заняття: Не будь собі ворогом! Наше заняття буде цікаве, та пізнавальне  тож давайте розпочнемо. Перше що ми зробимо, так це проведем анонімне тестування, яке складається з 5 запитань та є анонімним. Не хвилюйтеся, про результати ніхто не дізнається.
      Проведення анкетування « Ви палите?» (анонімно)
Анкета для учнів
1.    Чи палиш Ти цигарки? З якого віку?
2.    Чому  Ти   почав   палити?(цікаво,   примусили  друзі,   для самовираження, модно, наслідую приклад батьків, старших, інше)
3.    Чи шкідливе, на твою думку, паління цигарок?
4.    Чи пробував Ти покинути курити?
5.    Чи звертався за порадою до старших, щоб позбутися цієї звички?
Відповіді на запитання будь ласка передайте на попередню парту.
Слово вчителя
«Що таке тютюн і про походження тютюнопаління»
За сотні років  до прибуття  європейців  американські  аборигени  вживали  тютюн.  Вони  палили   сигари  і  люльки,  жували  і  нюхали  його,  використовували  в  різних  обрядах. Однак  тютюну  і  сьогодні  іноді приписують  магічні  властивості:  начебто  сигарета  допомагає  заспокоїтись,  може  зробити  людину  дорослішою,   популярнішою, розумнішою.                                     

Вправа «Мозковий штурм»
1. Чи впливає паління на здоровя? Якщо так то чому?

ВЗАЄМОНАВЧАННЯ:
           А зараз ми більше детальніше дізнаємося про історію виникнення тютюну, наслілідки паління людей, та основні причини тютюнопаління.
Будь ласка прошу 1 група історики, які досліджували історію виникнення тютюну.
1. Історики. «Історія виникнення тютюну»
12 жовтня 1492 року Колумб відкрив не тільки Америку, а й тютюн. Він дізнався , що почали палити ще до нашої ери у початку  1 століття в Азії. Африці,  древні слов’яни. Туземці скручували листя рослини і підпалювали, вдихаючи дим. Тютюн використовували, як декоративну рослину, пізніше склалось уявлення про його надзвичайні лікувальні властивості. Королева  Катерина  Медичі страждала від головного болю.  Французький посол у Португалії  Жан Ніко  підніс їй у подарунок  листя і насіння тютюну.  Коли королева нюхала його, вона почувала себе краще.  Посол здобув собі славу. З його ім’ям  пов’язана ботанічна назва тютюну(Nісоtіаna )  Але в Англії,  Туреччині  бачили, що тютюн – це  шкідлива речовина, яка  містить  отруту , приводить до наркоманії  і до багатьох хвороб .Його заборонили  вживати, за  неслухняність людей  били батогами,  рвали ніздрі, але цій  звичці не позбавились.   Петро 1 привіз тютюн до Росії  з Голландії. Це стало вигідним промислом і шкідливим пороком людей.
2 група «Лікарі» готувала про наслідки паління людей.
2.  Лікарі. «Наслідки паління людей»
Відомо, що тютюновий дим  містить  понад 4000 різних хімічних сполук , серед яких небезпечними є смоли, чадний газ,  нікотин і радіоактивний  полоній.   Після тютюнопаління  у людини погіршується показник крові, легені утруднюють  дихання,  виникає  кашель, погіршується пам’ять, підвищується тиск,  утруднюються робота серця, волосся втрачають блиск, і еластичність, шкіра передчасно старіє, з’являються  зморшки, нігті  починають  ламатися, очі  втрачають блиск, білки червоніють, у роті погіршуються відчуття,  зуби  жовтіють,  з’являється  неприємний  запах із  рота,   виникають хвороби зубів, ясень,  рак легенів,  гортані, рота,  печінки,  інсульти,  інфаркти . 
Основна причина паління-нікотинова  залежність.
Нікотин-це сильніша  отрута.  Смертельна  доза для людини -1мл.гр.  на 1 кг. маси тіла людини, тобто для підлітка    50-70мл.гр.  Смерть може настати,  якщо підліток випалить півпачки  сигарет. Дослідженнями  встановлено, що  під час  паління 20% шкідливих  речовин, які є  в  тютюновому  диму,  згорає, 25% - затримується у легенях,  5% - залишається у підпалку і 5%- забруднює  навколишнє  середовище.

3 група це дослідники, які підготували інформаційне повідомлення  про причини тютюнопаління.
3 група Дослідники. «Основні  причини  тютюнопаління »
ІНФОРМАЦІЙНЕ ПОВІДОМЛЕННЯ                           
Основна причина паління
Чому ж люди палять не зважаючи на шкоду для себе й оточуючих? Це тому, що через деякий час у них виникає нікотинова залежність. Нікотин, який міститься в тютюновому диму, пригнічує здатність організму виробляти необхідну йому нікотинову кислоту. Так організм починає залежати від паління.
Багато підлітків, які спробували палити, стають курцями. Підраховано, що 75% із тих,  хто кинув палити, протягом півроку починають знову. Навіть через кілька років після відмови від тютюну ця згубна звичка може відродитися.
У курця, який вирішив кинути палити, нерідко виникають тривога чи дратівливість, він потерпає від депресій, головного болю, безсоння. Дуже добре, якщо в перші кілька тижнів його морально підтримують друзі. Якщо ти знаєш когось, хто вирішив кинути палити, допоможи йому, скажи, що це один із його правильних виборів у житті.
Слово вчителя
Куріння завдає страшний шкоду, так що палять в 13 разів частіше хворіють стенокардією, 12 - інфарктом міокарда, в 10 разів - виразкою шлунка і в 30 разів - на рак легенів.
Немає такого органу, який би не дивувався тютюном: нирки і сечовий міхур, статеві залози і кровоносні судини, головний мозок і печінку.
Смертельна доза для дорослої людини міститься в одній пачці сигарет, якщо її викурити відразу, а для підлітків - півпачки.

РОБОТА В ГРУПАХ
Об’єднати учнів у  2 групи.
1группа: створити антирекламу на пачці сигарет, яку ви пропонуєте державному виробництву.
Куріння пришвидшує старіння шкіри
Куріння викликає рак легенів
Куріння викликає залежність від тютюну

2 група. А зараз дізнаємося про зміни в організмі людини, які починаються  після припинення куріння
Зміни в організмі людини, які починаються
після припинення куріння
Через 20 хвилин
·         Нормалізується кров’яний тиск
·         Пульс уповільнюється до норми
·         Температура долонь і підошов підвищується до нормальної
Через 8 год.
·         Відновлюється нормальний рівень кисню у крові
·         Знижується вміст окису вуглецю у крові до норми
Через 24 год.
·         Зменшується ризик інфаркту
Через 48 год.
·         Відновлюється ріст нервових клітин
·         Поліпшується нюх і смак
·         Полегшується хода
Через 2 тижня – 3 місяця
·         Поліпшується кровообіг
·         Об’єм роботи легенів збільшується на 30%
Через 1- 9 місяців
·         Зменшуються: застуда, кашель, нежить, втома та задишка
·         Починають відновлюватися тканини легенів, видаляється слиз
Через 1 рік
Ризик ішемічної хвороби серця знижується вдвічі, порівняно з курцями.
Слово вчителя
         Отже, ми бачимо, що куріння ні до чого хорошого не приводить, а навпаки руйнує наше життя.
Тож давайте послухаємо поради, які підготували учні 3 групи «За здоровий спосіб життя»
Існують поради, розроблені міжнародною групою лікарів, психологів, які становлять основу здорового способу життя.
1. розгадуючи кросворди, вивчаючи іноземні мови, виробляючи підрахунки в розумі, ми тренуємо головний мозок. Таким чином, сповільнюється процес вікової деградації розумових здібностей; активізується робота серця, системи кровообігу і обмін речовин.
2.робота - важливий елемент здорового способу життя. Знайдіть відповідну для себе роботу, яка буде вам в радість. Як стверджують вчені, це допоможе виглядати молодше. 
3. майте на все свою думку. Усвідомлена життя допоможе якомога рідше впадати в депресію і бути пригніченим.
4. довше зберегти молодість допоможуть любов і ніжність, тому знайдіть собі пару. Зміцненню імунної системи сприяє гормон щастя (ендорфін), який виробляється в організм, коли людина закохана. 
5. спати краще в прохолодній кімнаті (при температурі 17-18 градусів), це сприяє збереженню молодості. Справа в тому, що і від температури навколишнього середовища залежать обмін речовин в організмі й прояв вікових особливостей. 

ПРЕЗЕНТАЦІЯ «За здоровий спосіб життя»

ЗАВЕРШЕННЯ ТРЕНІНГУ
Заключне слово вчителя
Куріння – велике лихо. Доведено, що куріння тютюну призводить до виникнення різних захворювань, які спричиняються до передчасної смерті людей.  Боротьба з курінням тютюну передбачає збереження здоров'я людини і забезпечення його довголіття. Будемо сподіватися, що в майбутньому всі люди усвідомлять шкідливість «тютюнового зілля» і відмовляться від його вживання.

СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ
1.     Андреєва Т. І. Смерть у колисці. Як її уникнути. - Київ, 2003р.
2.     Артюх О.Р., Варбан М.Ю. Зміна в поведінці як складова ефективності проектів, спрямованих на профілактику негативних явищ у молодіжному середовищі // Соціальна робота в Україні на початку ХХІ ст.: проблеми теорії та практики: Матеріали доповідей на Міжнародній науково-практичній конференції 29–31 жовтня 2002 року. Ч. ІІ. – К., 2002.
3.     Забалій М., Закопайло С. Структурні компоненти здорового образу життя. // Освіта і управління - 2005- т. 8 №2.
4.     Культура здоров'я особистості як соціально - педагогічна проблема // Шлях освіти. - 2001 - №1.
5.     Красовський К.С., Андреєва Т.І Тютюн та здоров'я. - Київ, 2004р.
6.     Красовський К.С., Андреєва Т.І, Машляківський М.Н. Економіка контролю над тютюном в Україні з погляду суспільного здоров'я. - Київ, 2002р.
7.     Пархотик И.И. Как сохранить здоровье. – К.: Наукова думка, 1981.
Матеріали Інтернету:
8.      Куріння і ракpe4en/kurenie-i-rak
9.     Пассивное куріння - це потрібно знати!med39/article/other/a11.html
10.  Вагітність і паління.pregnancy.org.ua/pregnant/article61410.html
11.  Чому люди курять?antikurenie.narod/why.html
12. Як позбутися нікотинової залежності?shkolazhizni/archive/0/n-1206/ 








ПОЗАКЛАСНИЙ ЗАХІД
з української мови та літератури
на тему:
Лунай, прекрасна наша мово!

Мета:  вчити учнів з повагою ставитись до рідної мови, шанувати українські                         традиції та надбання; висловлювати свої думки; розвивати уміння гідно триматися перед аудиторією, виразно читати напам’ять прозові та віршовані твори; виховувати любов до України, батьків,  повагу до слова.

Тип уроку: урок – свято

Обладнання: вислови про мову, фонограми пісень, відео, рушники,речі з українського побуту, українські костюми, збірки віршів українських письменників, словники.
(Святково прибрана кімната. На дошці та партах вислови про мову, рушники, квіти. На столі вчителя книжкова виставка творів українських поетів, словники. Учні вдягнуті у святкову одежу, національні костюми.)
Учитель:
         Добрий день, дорогі, діти! Вітаю вас у цьому класі. Сьогодні ми зібрались, щоб сказати теплі та ніжні слова про нашу рідну українську мову,  торкнутися сторінок її  минулого, сучасного, зазирнути у майбутнє.
         Ми живемо на мальовничій землі – в Україні. Тут жили наші предки, живуть наші батьки, живемо і ми. Милуємося красою рідної природи, вслухаємось у чарівні мелодії пісень, вбираємо в себе ніжні звуки української мови.
Учень:
Вітчизні хочу я своїй
Зрости достойним сином.
Є в світі зваби немалі,
Цікава стежка кожна...
Але до рідної землі
Збайдужіти не можна.
Люби, шануй, піднось до зір
Її пісні і мову.
Нема солодшої, повір,
За неї пречудову.
В. Коломієць
Учитель:
         Кожному народові дорога його мова.  Що ж таке мова? Люди говорять:
«Слово до слова – зложиться мова». Ось  як про це сказав наш видатний поет, великий Кобзар – Т.Г.Шевченко:  
Ну, що б, здавалося, слова...
Слова та голос – більш нічого.
А серце бється  - ожива,
Як їх почує!..
І ми  звертаємось до рідної мови.
Учень:
О, слово рідне! Шум дерев!
Музика зір блакитнооких,
Шовковий спів степів широких,
Дніпра між них левиний рев...
О.Олесь
 Учень:
Розцвітай же слово
І в родині, і у школі,
Й на заводі і у полі.
Пречудесно, пречудово
    Розцвітай же слово!        П.Тичина
Учень:                                    Земле Шевченкова,
Земле Франкова.
Ниво, засіяна щастям – добром,
Вічна твоя соловейкова мова,
Вічна розмова
Дніпра із Дністром.
Учитель:
         Дуже влучно сказав відомий український  поет Д.Білоус  про нашу рідну мову, назвавши її материнською.

Учень:
Ти постаєш в ясній обнові.
Як пісня линеш, рідне слово,
Ти наше диво калинове,
Кохана материнська мова!
Тебе, незміряно багату,
Дзвінку і ніжну, і завзяту,
Як день сьогоднішній, чудовий –
Люблю, люблю вкраїнську мову!
Д.Білоус

Пісня « Чорнобривці»

Учень:
І тихо мовляться слова,
І шепче зірка вечорова,
І чуть, як засина трава
У колисковій рідній мові.
Учитель:
         Любов до рідної мови починається ще з колиски, з маминої колискової.
Вона зачаровує нас надзвичайною ніжністю і красою, переносить у світ дитинства, де все здається таким дивним та чудовим...
Колискова « Котику сіренький» ( Діти засинають)
Учитель:
         Діти, не час нам спати, а час...  жартувати!
Полюбляли жартувати не тільки наші пращури, які напевне знали, що сміх подовжує життя. Жартувати вміємо є ми  - сучасне покоління.
Давайте послухаємо веселі історії із нашого життя.

Анекдоти

Учні:
- Івасику, слово мати якого роду?
-  Як у сукні – то жіночого, а як у джинсах – чоловічого.

-Татку, чи зумів би ти заплющеними очима написати своє прізвище?
-Звичайно.
-То напиши його, будь ласка, у моєму щоденнику!
Учень:

Із слова починається людина,
Із мови починається мій рід.
Моя ласкава,  мамина, єдина –
Бентежна, тополина, калинова,
Не випита, не вибрана до дна –
Це наша українська рідна мова,
Немов бандури вічної струна.
Ніна Рій
Учень:
Вся історія народу в мові,
Мова – душа народу,
Позбавити народ  рідної  мови –
Це означає вбити народ.
Учитель:
         Історія кожного народу має героїчні й трагічні, щасливі і нещасні сторінки. На долю України випали великі поневіряння: турецько – татарські орди, польські феодали, російський царизм хотіли поневолити наш народ. Забороняли мати власну історію, культуру, мову.
         Ми, навіть, уклали свій «скорботний календар» української мови.
Послухайте кілька його сторінок і запамятайте  їх.
Учень:
1720 рік – російський цар Петро І заборонив друкувати книги українською мовою.
1775 рік – зруйновано Запорозьку Січ і закрито українські школи при полкових козацьких канцеляріях.
1862 рік – закрито українські недільні школи, які безкоштовно організовували видатні  діячі  укр.. культури, заборонено видавати книжки укр.. мовою.
1876 рік – указ російського царя Олександра ІІ про заборону друкування укр.. пісень.
1884 рік – закрито всі укр.. театри.
1908 рік – вся культурна і освітня діяльність в Україні визнана царським урядом  шкідливою.
1914 рік – російський цар Микола ІІ ліквідовує укр.. пресу – газети, журнали.
1938 рік – видано постанову про так зване посилення вивчення рос. мови в школах, що призвело до нехтування рідною мовою навіть багатьма українцями.
1989 рік  - видано постанову,яка закріплювала в Україні російську мову, як офіційну загальновживану мову, чим було відсунуто на другий план укр.. мову, що  позначається й сьогодні...
Учитель:
Діти, ми повинні довести, що наша мова буде  у віках.
Для цього  проведемо вікторину на найкращого знавця рідної мови та літ. і доведемо, що наша мова  - безсмертна.
Питання вікторини:
1.     Назвіть найдавніше місто словян   ( Київ)
2.     Як називалася зачіска запорожців? ( оселедець)
3.      Як називається вірш, призначений для співу? ( пісня)
4.     Вигадане ім’я, під яким автор друкує свій      твір ( псевдонім)
5.     Як називається вірш, що не має рими? ( білий)
6.     назвіть твори укр.. письменників, у  назві яких  звучало б імя  головного героя. ( “ Микола Джеря”, “ Захар Беркут”.)
7.     Марко Вовчок  -  це псевдонім письменника чи письменниці?
( Марія Віленська)
8.     Назвіть літ. псевдонім письменників:
Лариса Петрівна Косач
Панас Якович Рудченко
     9.А тепер питання на уважність: хто зображений на грошових банкнотах номіналом
1 грн. – В. Мономах
2грн. -  Яр. Мудрий
5грн. – Б. Хмельницький
10 грн. – І. Мазепа
20 грн. – І. Франко
50 грн. – М. Грушевський
100 грн. -  Т.Шевченко
200грн. – Л. Українка
11. Назвіть відомі традиційні українські  інструменти. ( бандура, кобза, ліра)
12. Продовжити рядки: « Як парость виноградної лози...»
Учень:                             Як парость виноградної лози,
Плекайте мову.
Пильно й ненастанно
Політь бур’ян.
Чистіша від сльози
Вона хай буде.
Вірно і слухняно
Нехай вона щоразу служить вам,
Хоч і живе своїм живим життям.
(Максим Рильський)

Підсумки вікторини

Учень:

Від рідного слова ти сил набирайся,

Ніколи й    ніде ми його не цурайся,
Із нього черпай ти любов, наче воду,
До рідного краю – народу.
Люблю я свою родину,
Люблю я неньку  - Україну,
Рідну мову, земленьку люблю.
Бога за неї молю.


Учитель:
Довгим і тернистим був шлях до омріяної волі. І ось 24 серпня 1991 року Україну проголошено незалежною демократичною державою. Відроджуються мова, культура, традиції.
Учень:
Любіть свою мову і ніколи
Її не забудьте в житті.
А хто свою мову забуде,
Той серце забуде своє.
Вона, як зоря пурпурова,
Що сяє з небесних висот,
І там, де звучить рідна мова,
Живе український народ.
Учитель:
         В нашій світлиці дуже багато висловів відомих укр.. письменників про мову. Роздивіться їх і скажіть, які вам сподобались найбільше і чому?
  ( діти відповідають)
         А тепер давайте зробимо підсумки.
-         Що з нашого уроку вам запам’яталося найбільше?
-         Що нового ви дізнались?
-         На початку уроку ми казали, що згадаємо минуле, теперішнє нашої мови. Давайте помріємо, що очікує нашу мову в майбутньому.
( Діти дають свої відповіді)
         Правильно, діти. Єдине, що залишається сказати, це те, що ми повинні любити,берегти, шанувати нашу мову. Бути  достойними синами й дочками нашої держави. Зберегти красу мови і передати її наступним поколінням.
І на додаток лише хочеться сказати: хай щастить!
Пісня  «Червона рута»

Література
1.     Буган Ю. В. Збірник сценаріїв на допомогу педагогічним працівникам загальноосвітніх та позашкільних закладів освіти  / Ю. В. Буган . – Тернопіль : Астон, 2008 – 195 с.

 


Немає коментарів:

Дописати коментар

ПРОФІЛАКТИЧНІ ЗАХОДИ ПІД ЧАС КАРАНТИНУ У ЗВ’ЯЗКУ З ПОШИРЕННЯМ КОРОНАВІРУСУ Заходи профілактики під час карантину, пов’язаного із...